egr

Zawór EGR – cel stosowania i awarie

Zawór egr (skrót od ang. Exhaust Gas Recirculation) jest montowany w układzie wydechowym samochodu w celu zredukowania ilości szkodliwych spalin dostających się do środowiska. Zawór egr kieruje część spalin wydostających się z silnika z powrotem do układu dolotowego, w wyniku czego do atmosfery dostaje się zredukowana ilość szkodliwych tlenków azotu.

Jak działa zawór egr?

Panuje powszechne, błędne przekonanie, iż zawór egr wypala szkodliwe substancje znajdujące się w spalinach. Tak naprawdę zadaniem zaworu egr jest obniżenie temperatury w komorze spalania, dzięki czemu spowolniony zostaje proces dopalania spalin i następuje obniżenie emisji tlenków azotu do atmosfery.

egr

Sprawny zawór egr dostarcza spaliny wyłącznie w trakcie płynnej jazdy z jednostajną prędkością, kiedy nie jest wykorzystywana pełna moc silnika. W trakcie wciskania pedału gazu do podłogi lub na jałowym biegu zawór powinien być zamknięty. Według specjalistów samochody, którymi jeżdżą kierowcy preferujący dynamiczny styl jazdy, rzadko kiedy mają problemy z zapchaniem lub zawieszeniem działania zaworu. W sytuacji, w której system pracuje prawidłowo, sam moment wpuszczania spalin do cylindrów jest nieodczuwalny dla kierowcy, a spadki mocy nie są odczuwalne. Natomiast w trakcie jazdy samochodem z niesprawnym zaworem egr można odczuć serię utrudniających spokojną podróż przypadłości, takich jak nierówna praca jednostki napędowej, w trakcie której obroty falują i może dojść nawet do zgaśnięcia silnika.

Awarie zaworu egr

O uszkodzeniu zaworu EGR świadczą takie objawy, jak m.in.: częsta utrata mocy, wydobywanie się z wydechu czarnego dymu, gaśnięcie silnika na wolnych obrotach oraz włączanie się kontrolki „Check Engine” na desce rozdzielczej.

Okres bezawaryjnego użytkowania zaworu egr zależy od wielu czynników, takich jak model samochodu, styl jazdy danego kierowcy czy warunki, w jakich auto jest eksploatowane. Teoretycznie bez względu na wszystko zawór powinien bezawaryjnie pracować przez około 100 do 150 tysięcy kilometrów. Uważa się, iż proces naprawiania powinien być identyczny bez względu na model samochodu i jego rok produkcji. Tak naprawdę jednak, zarówno koszty robocizny jak i cena dodatkowych usług różnią się w przypadku starszych aut i nowocześniejszych konstrukcji.  Specjaliści zajmujący się naprawą samochodów wyposażonych w zawór egr zgodnie twierdzą, iż w przypadku jego usterek przeważnie wystarczy demontaż elementu i dokładne wyczyszczenie, natomiast rzadko kiedy konieczna jest wymiana zaworu.

Może Ci się również spodobać

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Popularne artykuły