gru 18, 2018
Jeżeli zakupiony towar posiada wadę, osobie która zakupiła towar przysługuje prawo do reklamacji.
Reklamacja zakupionego towaru – na czym polega?
Składając reklamację osoba może:
- żądać naprawy wadliwego towaru lub wymienienia go na nowy
- zażądać zwrotu całości albo części pieniędzy, czyli odstąpić od umowy lub zażądać obniżenia ceny
Jak wynika z powyższego, zwrot towaru jest jednym z uprawnień, które przysługuje konsumentowi w sytuacji, gdy zakupi wadliwy towar.
Reklamacja a obowiązek dostarczenia paragonu – czy istnieje?
Posiadanie paragonu fiskalnego znacznie ułatwia złożenie reklamacji. Dlatego warto pamiętać, aby zachować paragon fiskalny za zakup produktu i później dołączyć go do składanej reklamacji. Jednakże jeżeli paragon fiskalny zgubił się, zniszczył lub wyblakł, to prawo do reklamacji nadal przysługuje. Paragon fiskalny, nie jest jedynym dowodem zakupu towaru. Należy wówczas udowodnić, że dany towar został zakupiony w tym konkretnym sklepie i po danej cenie. Takim dowodem może być np.:
- wyciąg z rachunku bankowego,
- zeznania świadków,
- korespondencja e-mail w sprawie zakupu produktu,
- wydruk z karty kredytowej lub płatniczej.
Reklamacja zakupionego towaru, zwrot towaru a paragon – stanowisko UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, potwierdza powyższe stanowisko, wskazując że paragon fiskalny nie jest jedynym dowodem zakupu towaru. W decyzji nr RBG 7/2015 z dnia 4 maja 2015 r.UOKiK wskazał, że sklep nie miał prawa do zamieszczania na paragonie fiskalnym informacji, że paragon jest niezbędny do reklamacji. Zdaniem UOKiK to sugerowało, że bez paragonu złożenie reklamacji nie jest możliwe, co jest niezgodne z prawem.